Natte pootjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Koopman - WaarBenJij.nu Natte pootjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Koopman - WaarBenJij.nu

Natte pootjes

Door: Eva Koopman

Blijf op de hoogte en volg Eva

15 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

In Paramaribo is inmiddels 2 tot 3 weken terug de regentijd begonnen. Wegen lopen over met water, dus als ik naar stage ga, moet ik strategieën verzinnen om niet van mijn fiets af te hoeven stappen, anders kom ik met natte pootjes op stage. Op Sommige plekken staat soms zelfs nog meer dan 30 cm water. Meestal denk ik ’s ochtends: ‘Oh, wat een mooi weertje!’ en dan begint het later in de ochtend heel hard te regenen. Maar dat hoort allemaal bij Suriname. Af en toe zitten er dagen tussen met mooi weer, en daar kan ik dan extra van genieten. Op de dagen met mooi weer lig ik vaak in het zwembad.

Op stage gaat het nog steeds goed. Wel is het door de regentijd heel rustig. Mensen komen dan nog eerder hun afspraak niet na, omdat ze geen zin hebben om door de regen te gaan. Jammer! Verder is het receptenboek bijna af. De recepten zijn klaar. Nog wat teksten schrijven en dan nog plaatjes. Ook willen we nog een kookworkshop geven met recepten uit het receptenboek. Vanaf juni gaan we waarschijnlijk les geven over voeding op een verpleegkunde school. Dat lijkt mij heel leuk en het zorgt ook weer voor wat meer werk.

30 april hebben we koningsdag gevierd in Paramaribo. Wat hield het in? Het was een feestje dat rond een uur of 23.00 uur begon, het was buiten, er was muziek, veel stagiairs, het was leuk! Wel anders dan de Nederlandse koningsdag.

3 mei heb ik met een leuke groep de Commewijnetocht gedaan. We gingen met een bootje naar Nieuw Amsterdam en de plantages. Jammer genoeg regende het heel hard, dus het was daar een blubberbende en ik kon de gids niet verstaan door de regen. Dus wat de geschiedenis van die plantages was, weet ik niet precies. Ik weet wel dat het de plantages van vroeger waren, waar de slaven werkte. Nog een weetje: de film ‘Hoe duur was de suiker?’ is niet in Suriname opgenomen, maar in Zuid-Afrika (hoorde ik).

Deze week ben ik met een groepje op dinsdagavond naar de film geweest. Op dinsdag kun je nog goedkoper naar de film dan op andere dagen. Het is een grote bioscoop met een groot scherm. We waren naar de 3D film Junglebook. Hele leuke film! Het leek door de 3D ook net alsof je er zelf bij was. Daarna bij Popeyes gegeten, zo’n fastfood restaurant… Wie o wie had ooit gedacht dat ik zoiets zou gaan eten? Gepaneerde gefrituurde kip op een broodje met patat. Een en al vette zooi, maar het viel me mee hoe smerig het was. Als diëtiste moet je de eetgewoontes van de morbide obese Surinamers toch begrijpen!? Nee hoor, de molligheid van de Surinamers heeft vooral te maken met de gigantische porties rijst en olie die ze naar binnen werken. Sommigen eten wel vier keer per dag warm (of vaker komt ook voor).

Vandaag ben ik met een groep naar de vlindertuin en Parabello geweest. In de vlindertuin waren verschillende soorten vlinders, kleine schildpadjes, wat grotere schildpadden, slangen en ratten te zien. De schildpadjes waren erg leuk. Parabello was een soort park met kabelbaan, en je kon er zwemmen in een meer, kanoën en volleyballen. Erg genoten, mede dankzij het schitterende weer.

Ook geniet ik hier van het uitgaan. Doordat ik veel mensen heb leren kennen, is het gezellig. Uiteten is hier goedkoop, waardoor we veel uiteten gaan. De ene keer Surinaams en de andere keer weer lekker Europees. Soms is uiteten zelfs nog goedkoper dan zelf koken. Maar doe mij maar Hollandse kost in plaats van de Surinaamse gerechten. Gelukkig hebben we thuis al een paar keer boerenkool met worst klaargemaakt.

En nog wat leuks! Mijn huisgenoot en ik hebben tickets geboekt voor Rio de Janeiro!!!!!!! We gaan van 29 juni tot en met 9 juli heen. Heel veel zin in. Het lijkt mij prachtig!

Groetjes uit Suriname!

Liefs, Eva

  • 15 Mei 2016 - 14:59

    Addie:

    Hoi Eva.
    Wat schrijf je toch een leuke verhalen. Geweldig. En wat ondernemen jullie veel!!! Heel leuk, helemaal om het dan weer aan "ons" te vertellen.
    En dan over enkele weken naar Rio, echt te gek. Maar voor die tijd lezen we vast nog wel wat van je.
    Groetjes, Addie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik zit nu in het derde leerjaar van de opleiding Voeding en Diëtetiek. Voor mijn minor heb ik gekozen om 4,5 maand naar Paramaribo toe te gaan en stage te lopen bij een diëtistenpraktijk. Ik heb hier veel zin in en ben nieuwsgierig naar het leven in Suriname. Zo nu en dan zal ik een reisverslag plaatsen.

Actief sinds 11 Feb. 2016
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 3052

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 11 Juli 2016

Stagelopen in Suriname

Landen bezocht: