Voltzberg en Raleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Koopman - WaarBenJij.nu Voltzberg en Raleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Koopman - WaarBenJij.nu

Voltzberg en Raleighvallen

Door: Eva Koopman

Blijf op de hoogte en volg Eva

27 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Wat ik de afgelopen twee weken heb meegemaakt, weet ik niet meer precies. Ik ben naar feestjes gegaan, ik heb woensdags gevoetbald, met stagiairs leuke dingen gedaan en natuurlijk stage. Op stage mag ik veel gesprekken met cliënten voeren. Dat is heel leerzaam. Daarnaast schiet ik al wel op met de opdrachten die ik krijg. Ik moest 21 recepten verzinnen. Ik heb ze nu allemaal bedacht en uitgeschreven. Dat gaat een soort receptenboekje worden, dus er moet nog wel wat informatie aan toegevoegd worden. Ook heb ik flyers gemaakt over verschillende ziektebeelden, bewegen, zoutgebruik, etc. Het voorlichtingsmateriaal moest namelijk vernieuwd worden.

De reden dat ik de afgelopen twee weken niet meer precies weet, is denk ik dat ik een geweldig weekend heb meegemaakt! Zondagochtend om 8.15 uur vertrok ik met 5 meiden (Jolien, Anouk, Natasha, Romy en Annelies) naar de binnenlanden. We werden opgehaald met een jeep. De reis naar de verblijfsplek was 5 uur met rijden en daarna 3 uur met de boot. Dat lijkt heel lang, maar eigenlijk was het zo voorbij, want we hadden het erg gezellig. We kwamen tegen de avond aan op onze verblijfsplek. Alle spullen uitladen, hangmatten en klamboes ophangen en toen gingen de gidsen voor ons koken. Ondertussen gingen wij de doodskopaapjes voeren. Heel lief! Er waren er zoveel! Ook mochten we zwemmen in de rivier. We moesten wel oppassen, want als je te ver zwom, kon de stroming je meenemen. Daarna gingen we eten. We aten saoto. Dat is een soep van kippenbouillon met rijst, ei, taugé en gepluisde kip. ’s Avonds hebben we spelletjes gespeeld en ik heb een vogelspin vastgehouden!!

Maandag werden we om 7.00 uur ’s ochtends wakker gemaakt. Omkleden, ontbijten, lunch klaarmaken voor onderweg en gaan. Het was de dag dat we de Voltzberg gingen beklimmen! Hiervoor moesten we eerst 3 uur door de jungle wandelen. Onderweg kwamen we dieren tegen, hoorden we dieren (aapjes, vogels, vlinders, kikkertjes, spinnen) en af en toe moesten we een kreekje oversteken. Gelukkig was het water van de kreekjes niet heel hoog, dus door over de takken en stenen te lopen, konden we onze voeten enigszins droog houden. We hadden geluk met het weer. Al had het geregend, dan hadden we de berg niet op mogen klimmen, omdat het een steile berg is. Maar we hadden zon!  De Voltzberg is 245 meter hoog. Dat lijkt niet zo hoog, maar het is een steile berg. En met die warmte hier is het wel een inspannende klim. Eenmaal bovenaan hadden we een prachtig uitzicht. Je keek uit over de binnenlanden. Daarna begon de klim terug naar beneden. Dat ging wat sneller dan naar boven, maar je moest wel oppassen dat je niet naar beneden gleed. Daarna begon de tocht van 3 uur wandelen door de jungle terug. Onderweg zijn we twee gifslangen tegengekomen. Een slang lag midden op ons looppad, dus de gids moest hem doden, anders was ons leven geriskeerd. Eenmaal terug bij onze verblijfsplek waren we blij dat we een verkoelende duik in de rivier konden nemen, want we waren doorweekt van het zweet. Er werd weer lekker voor ons gekookt: patat, salade en varken. Ook wel eens lekker in plaats van Surinaamse pot. Daarna hebben we weer aapjes gevoerd en spelletjes gedaan.

Dinsdagochtend werden we om 6.00 uur ’s ochtends gewekt. We stonden vroeg op, want we wilden naar de Raleighvallen en we moesten ook weer op tijd naar huis vertrekken. De weg naar de Raleighvallen was niet zo ver. Eerst 5 minuten met een bootje en daarna ongeveer een halfuur wandelen. Onderweg legde de gids wat uit over bepaalde bomen en hoorden we weer dieren. We kwamen ook een schildpad tegen. Die heb ik opgetild. De schildpad was ongeveer 30 tot 40 centimeter, maar zwaarder dan ik dacht! Omdat nu het water best hoog stond zagen de Raleighvallen er anders uit dan wanneer het water laag is. Normaal gesproken zie je een stroming van de Raleighvallen met allemaal rotsblokken er tussen. Nu zag je geen rotsblokken door het hoge water. Je zag alleen de stroming. Maar evengoed was het heel mooi. Na de Raleighvallen hebben we onze spullen ingepakt en keerden we terug naar Paramaribo. Ik heb genoten van de trip!

Hopelijk hebben jullie een leuke koningsdag. Hier in Paramaribo vieren we aankomende zaterdag koningsdag.

Groetjes Eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik zit nu in het derde leerjaar van de opleiding Voeding en Diëtetiek. Voor mijn minor heb ik gekozen om 4,5 maand naar Paramaribo toe te gaan en stage te lopen bij een diëtistenpraktijk. Ik heb hier veel zin in en ben nieuwsgierig naar het leven in Suriname. Zo nu en dan zal ik een reisverslag plaatsen.

Actief sinds 11 Feb. 2016
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 3056

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 11 Juli 2016

Stagelopen in Suriname

Landen bezocht: