Week 2! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Koopman - WaarBenJij.nu Week 2! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Koopman - WaarBenJij.nu

Week 2!

Door: Eva Koopman

Blijf op de hoogte en volg Eva

12 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallo lezers!

Ik begin al goed te integreren hier. Dingen kunnen hier eenmaal niet snel geregeld worden en daar moet je je gewoon bij neerleggen. En dat lukt! Het links fietsen gaat inmiddels ook redelijk. Ik heb geen idee wat hier de verkeersregels zijn. Ik denk zoiets als: blond op dezelfde weg gaat voor, blond van rechts gaat voor en blond van links gaat voor. Mensen zitten hier achter het stuur met een paar borrels op en achterin de auto hoeft geen gordel om.

Zaterdagavond kwam er een nieuw huisgenootje bij in ons roze paleisje, Iris. Een heel aardig meisje die de opleiding Voeding en Diëtetiek in België doet en nu ook voor stage in Paramaribo is. Zondagochtend om 7 uur gingen we samen hardlopen, omdat het op dat tijdstip nog enigszins te doen is in de warmte. Het was een uit de hand gelopen rondje (8,5 km), omdat we de weg kwijt waren. Maar..! We hebben daardoor weer veel kunnen zien van Paramaribo.

Verder zijn we zaterdag naar Paramaribo Zoo geweest. De dierentuin is dichtbij, dus dat konden we lopend redden. Het is een kleine dierentuin met apen, tijgers, vogels, koeien, geiten, cavia’s, reptielen, vissen en nog wat rare beesten. Wel erg leuk!! Vooral de aapjes waren zooo lief!  Ik denk dat ik er een als souvenir mee naar huis neem.

Maandag was mijn eerste stagedag. Ik loop stage bij een diëtistenpraktijk waar vooral mensen met diabetes komen. Dat komt voor mij goed uit, want ik vind diabetes een interessant ziektebeeld. Van te voren had ik al veel zin in stage. Om 8.00 uur kwam de eerste cliënt. Verspreid over de dag kwamen er 5 cliënten. Het was goed dat ik mij van te voren goed in de cultuur had verdiept, hierdoor waren de gesprekken goed te begrijpen. In Suriname geven ze sommige producten andere namen. Een paar voorbeelden: een gewone banaan is in Suriname bacova, een kokosmakroon is makkaroni, peulvruchten heten hier pesi en zo zijn er nog veel andere producten. Deze dag keek ik mee hoe de diëtiste gesprekken voerde. Erg interessant! Ook kreeg ik een rondleiding door het St. Vincentius ziekenhuis. De diëtistenpraktijk is een afdeling van dat ziekenhuis. Het St. Vincentiusziekenhuis is een soort particulier ziekenhuis. Het ziekenhuis bestaat uit verschillende klassen. Klasse 1, 2 en 3. Klasse 1 is voor de mensen met wat meer geld. Deze mensen krijgen een betere verzorging dan mensen uit klasse 3. Zo heeft klasse 1 bijvoorbeeld wel airco en klasse 3 niet. Het ziekenhuis ziet er heel anders uit dan een Nederlands ziekenhuis. De binnenkant heeft kleurtjes en is ook best open waardoor je deels buiten kan zijn. Moeilijk uit te leggen!

Maandagavond zijn Eline, Iris en ik uiteten geweest, omdat we een jarige in ons midden hadden. Eline werd 21 jaartjes jong! Het restaurant waar we aten, heette ‘Zus en Zo’. Nu zullen jullie denken dat we daar Surinaams hebben gegeten, maar nee.. Surinaams eten hebben ze niet in dat restaurant. Dat wisten wij stiekem ook van te voren. Maar een andere keer gaan we wel echt Surinaams eten in een ander restaurant, beloofd!

Dinsdagavond hadden Eline, Iris en ik onze eerste salsa les. Hoewel ik niet zo’n danser ben, was het wel geinig, want de dansleraar kon het grappig uitleggen en voordoen. Salsa is twee keer per week, vier weken lang. Dus over vier weken kan ik salsadansen.

Vrijdagavond zijn Iris, Eline en ik naar een huisfeestje geweest en daarna gingen we met een partybus door naar de club Tequila. Met feestjes komen we veel Nederlandse stagairs tegen, maar op de plekken waar we uitgaan, komen ook Surinamers.

Zaterdag ben ik met Iris naar het centrum geweest van Paramaribo. Daar hebben we wat gewinkeld en we hebben aan de waterkant echt Surinaams eten gegeten. Ik had bami. Dat bestond vooral uit bamislierten en twee kleine kluifjes kip, kruiden, twee plakjes komkommer en hele pittige pindasaus. Ook heb ik een gebakken banaan gegeten. Je krijgt een gigantische hoeveelheid voor weinig geld. Wij hebben het als lunch gegeten, maar de mensen hier eten het gewoon als tussendoor. Zaterdag was het heel regenachtig weer. Voor het eerst dat ik hier ben en dat het bijna de hele dag regende.

Het gaat heel slecht met de economie. Voor zover ik heb gehoord is er voor Suriname een boycot tegen de invoer van producten vanuit buitenland. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen. De supermarkten zullen leger worden, aangezien die vol staat met buitenlandse producten. Suriname exporteert nauwelijks, maar importeert normaal gesproken heel veel.

Jullie horen weer van mij!

Groetjes!!! 

  • 13 Maart 2016 - 00:06

    Emma:

    Leuk weer eeeef!!

  • 13 Maart 2016 - 10:37

    Marga:

    Komt dat even goed uit dat je blond bent!

  • 14 Maart 2016 - 21:26

    Elina:

    Super leuk om te lezen eef! ben blij dat je het naar je zin heb daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik zit nu in het derde leerjaar van de opleiding Voeding en Diëtetiek. Voor mijn minor heb ik gekozen om 4,5 maand naar Paramaribo toe te gaan en stage te lopen bij een diëtistenpraktijk. Ik heb hier veel zin in en ben nieuwsgierig naar het leven in Suriname. Zo nu en dan zal ik een reisverslag plaatsen.

Actief sinds 11 Feb. 2016
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 3065

Voorgaande reizen:

29 Februari 2016 - 11 Juli 2016

Stagelopen in Suriname

Landen bezocht: